It's autumn and we're not amused

 
Obeveklig som en skenande ångvält har den rullat in och parkerat, den förbannade höstajäveln. Hösten är årstidernas Voldemort lika ondsint och djävulsk så den borde inte heller få nämnas vid namn. Men några väl valda ord och svavelosande förbannelser tänker jag ändå slösa på denna satans apuschling till årstid.
 
Jaja jag vet vilka argument ni kommer med nu era masochistiska lallande höstälskare. "-Det är ju så vackert med alla sprakande höstfärgar och såå underbart att plocka bär och svamp i skogarna. Men framförallt är det sååå mysigt att tända några ljus och kura ihop sig i soffan med en kopp the medans höstvindarna viner runt husknutarna i mörkret" kraxar ni föga övertygande. Nää satan i min lilla djupfrysta själ, skämmes skulle ni som kommer dragandes med sånt tomt å urbota korkat pladder. För det första så är höstfärgerna 150 nyanser av grått, basta. Höstdagar med med hög luft, sol och rödagulabruna löv är så förbannat sällsynta så dom finns egentligen inte.
 
Men du tycker väl om svamp och bär spinner ni illslugt. Självklart! En frossare och läckergom som jag är vannsinnigt förtjust i dessa små läckerbitar. Däremot avskyr jag att trava runt i skogen när det är 6 grader, det regnar horisontellt och med jämna mellanrum trampar man ner i nåt satans surhål ända upp till skrevet. Där står man med vattenfyllda stövlar och dyngsura byxor och kallingar. Det stackars innehållet i småbyxorna är nu stort som ett ventilgummi å iskallare än en Piggelin men allt annat än pigg. Tvi vale,sånt sattyg får andra allt syssla med, jag ska inte hindra nån. Och av princip så plockar jag inga bär som är mindre än äpplen.
 
Tackar som frågar men jag klarar mig alldeles förträffligt utan höstblåst och pattsvarta kvällar, sån skit borde vara förbjudet enligt lag! Till alla er som oförklarligt nog tycker om blåsiga och jävliga kvällar har jag bara en sak att säga. Hen kan ta sin löjliga temugg och en ficklampa å krypa in i sin mörkaste garderobjävel. Sen kan ni sitta där å uggla året runt och låta hederligt folk slippa det förbannade kacklandet om mys i höstmörkret och tända ljus.
 
Nä nu jävlar gäller det bara att undvika att drunkna i gräsmattan och överleva till den 21 december då det vänder och ljuset kommer tillbaks. Men det går med tuppasteg som hon sa den gamla Elsa. Inte för jag riktigt begrep vad hon menade men det kändes bra på nåt sätt.
 
Håll i hatten..